Polijetanje aerodroma

Kao što je za psihofizički zdravu osobu najgora razvojna opcija neiskorišten talenat isto tako je za ekonomski sistem najlošija politika ekonomskog razvoja ona koja zanemaruje ključne resurse. U ovom postu pravim otklon od bankarstva, ali i dalje ostajem u uslužnom sektoru – Aerodromi Republike Srpske a.d. Banjaluka (ARS) su preduzeće za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju.

Pred nama su tri vremenske serije sačinjene na osnovu podataka iz nerevidiranih finansijskih izvještaja, a zadnje tri godine su prognoza/plan ARS (2018-2020.). Grafikon je složen, ali ja vas neću opterećivati ciframa, identifikovaću glavne trendova i saopštiti par ključnih omjera i zanimljivih brojki, a analiziraću i plan poslovanja koju su izradili ARS za period 2018-2020.

Poslovanje ARS je nestabilno, to se vidi po oscilacije stope rasta prihoda – stabilnost prihoda je preduslov razvoja svake poslovne djelatnosti. U trinaestogodišnjem periodu 2005-2017. g. ARS su šest godina uzastopno pravili gubitke (2007-2012.g.), a gubitak je ostvaren i u 2017. g. Plan/prognoza kretanja ključnih ekonomskih varijabli pokazuje prije svega da je indirektni većinski vlasnik, Vlada Republike Srpske (najveći akcionari ARS su entitetski fondovi, Akcijski fond i PREF), odlučila da “aerodrom poleti”. Broj prevezenih putnika sa ARS u 2017. g. je skoro šest puta veći (2017/2009), a u trogodišnjem periodu (2018-2020.) očekuju se dvocifrene stope rasta broja prevezenih putnika sa ARS. U 2017. godini broj prevezenih putnika je bio 20.189, a prognoza za 2020. g. je 180.648,  što bi trebalo dati ROE (neto dobit/kapital) od 2,7% (izračunao D.J.).

Iako je po broju prevezenih putnika ARS značajno ispod tuzlanskog aerodroma (cca 600.000 putnika), očekivani eksponencijalni rast broja prevezenih putnika sa ARS bi trebao smanjiti tu razliku. Ostvarenje poslovnog cilja će zavisiti od efikasnosti poslovnog modela koji se zasniva na; razvoju infrastrukture ARS, uvođenju jeftinih linija (Low Cost Carier trebaju početi sa letovima u 11/2018) uz zadržavanje postojećih i razvoj novih linija pogotovo prema centrima u kojima živi naše rasejanje.

Za Krajišnike troškovi putovanja iz Bosanske Krajine su daleko niži od troškova putovanja iz npr. Tuzle, iz jednostavnog razloga što su im ARS bliži (Aerodrom Banjaluka se nalazi u Laktašima, u Krajini).

I najduži put započinje prvim korakom, a svaki let započinje uzlijetanjem.

Dragan S. Jović*

*Izneseni stavovi, ideje, zaključci, preporuke, analize i mišljenja pripadaju autoru i ne predstavljaju na bilo koji način stavove, ideje, zaključke, preporuke, analize i mišljenja ustanove  u kojoj autor radi.