Promjene cijena roba i usluga namjenjenih potrošnji , ili skraćeno inflacija, može se mjeriti na različite načine.
Uobičajeno je da se nivo cijena u jednom mjesecu upoređuje sa nivoom cijene u istom mjesecu prethodne godine.
Tako izračunata inflacija naziva se godišnja inflacija.
Drugi, takođe vrlo učestal način mjerenja inflacije je poređenje nivoa cijena u dva sukcesivna mjeseca.
Ta vrste inflacije se naziva mjesečna inflacija.
Moguće je i porediti nivo cijena u jednom mjesecu u odnosu na nivo cijena iz decembra prethodne godine, kao i u odnosu na prosjek prethodne godine, a postoji i drugi načini izračunavanja promjene potrošačkih cijena.
Kao primjer navodimo godišnju inflaciju u avgustu 2022. u BiH (16,7%) i mjesečnu inflaciju takođe u BiH (0,7%).
U pozadini svakog mjerenja cijena se nalazi indeks potrošačkih cijena koji se dobija na taj način što se nivo cijena iz jedne ili nekoliko godina uzme kao baza (vrijednost indeksa 100), a onda se nivo cijena iz ostalih mjeseci upoređuje sa tom bazom.
Ako je vrijednost indeksa u nekom mjesecu 150 inflacija u odnosu na baznu godinu je 50%.
Vrijednost indeksa potrošačkih cijena od 300 daje inflaciju od 200% u odnosu na baznu godinu.
Statistika potrošačkih cijena u Sjedinjenim Američkim Državama za baznu godinu (vrijednost indeksa je 100) uzima period od 1982 – 1984.
Indeks potrošačkih cijena u SAD
(1982 – 1984 = 100)
Izvor: BLS.
U julu 2022. vrjednost ovoga indeksa bila je 295, a to znači da su odnosu na bazni period (1982 – 1984) potrošačke cijene porasle za 195%.
Na osnovu američkog indeksa potrošačkih cijena može se izvesti nekoliko zaključaka koji će nam pomoći u razumjevanju fenomena inflacije.
Do kraja šezdesetih godina inflacija je vrlo stabilna.
Tokom sedamdesetih godina prvi naftni šok (plava strelica) i drugi naftni šok (crna strelica) trajno podižu nivo cijena i ubrzavaju inflaciju.
Osnovna karakteristika potrošačkih cijena je da one stalno rastu, a do njihovog pada dolazi samo u u vremenima kriza i recesija.
Potrošačke cijene su u SAD pale tokom svjetske krize, krajem 2008 i početkom 2009 (crveni krug), kao i početkom pandemije, mart – jun 2020 (zeleni krug), ali su vrlo brzo nastavile rasti.
Od početka 2021. rast cijena, tj. indeksa potrošačkih cijena, je iznadprosječan.
Jedna od uloga indeksa potrošačkih cijena je u tome da nominalne vrijednosti svodi na realne.
Odmah u sljedećem tekstu ćemo demonstrirati ovu osobinu indeksa potrošačkih cijena na primjeru nominalnih i realnih satnica (zarada) u SAD.