Javni dug Francuske – Bog je sa nama

Do  zaključka o ekonomskoj uspešnosti ili neuspešnost pojedinih država se dolazi analizom makroekonomskih podataka, ali i pasivnim praćenjem ponašanja i izjava njenih najviših predstavnika.

Politička  agresivnost je prisutna u celoj Evropi, ona je posledica rata između Ukrajine i Rusije, ali ipak neke zemlje, koje nisu učesnice sukoba, predvode tu vrstu agresija i rečima i delima.

Jedna od takvih  zemalja je Francuska, država  koja je svetu darovala koncept nacije, koja je među prvima odvojila crkvenu od svetovne vlasti i u  kojoj se rodila ideja  o podeli vlasti na zakonodovnu, izvršnu i sudsku.

Predsednik Francuske čije se ime, Emanuel, na hebrejskom jeziku prevodi kao  Bog je sa nama je  pre par sedmica javno predložio ono o čemu mnogi pričaju na marginama zvaničnih sastanaka; da  države NATO pakta pošalju svoje jedinice u Ukrajinu i  vojno intervišu fizičkim prisustvom svojih regularnih armija u Ukrajini.

Očigledna je povezanost i prelevanje resursa između ekonomije, politike i rata,  do te mere da su neki mislioci politiku označili kao nastavak ekonomije, a rat kao nastavak politike.

Ovakav poredak stvari uzroke rata vide u ekonomiji suprostavljenih strana, a ne u ljudskim pravima, demokratiji, borbi za slobodu, jednakost i bratstvu i svim ostalim idealima na usnama, više od dvesta godina stare, Francuske revolucije.

Psihologija i  psihijatrija polaze od stava, da agresivnost, ukoliko nije posledica prirode delatnosti koju čovek obavlja  (sportisti i pripadnici bezbednosnih službi  su po prirodi svoga posla agresivni) uvek za uzrok mora imati strah čiji  je izvor neka vrsta ugroženosti.

Nekoliko Francuskih ključnih  ekonomskih  pokazatelja  su potvrda teze o povezanosti  agresivnosti i  straha  u delovanju  francuskog  predsednika, među kojima se izdvaja veličina javnog duga u poređenju bruto domaćim  proizvodom (BDP).

Francuska ekonomija je u zadnjih 20 godina stalno gomilala sve veću i veću apsolutnu vrednost javnih dugova, a oni su i rasli u odnosu na ekonomsku aktivnost, mada je i ona rasla.

Javni dug Francuske, u % BDP

(2000 – 2023)

Izvor: Evropska  statistika.

U razvoju francuskog javnog duga vidimo dve vododelnice; prva je kriza 2007 – 2009. tokom i nakon koje započinje ubrzan rast dugova, a druga je pandemija (2020) koja je pogurala BDP na još viši nivo.

Francuski javni dug je u septembru prošle godine bio  112% BDP i samo dve evropske zemlje imaju veći dug – Italija  (140% BDP) i Grčka (165%).

Da Ukrajinom i Rusijom ne vlada rat, već mir, Emanuel bi sa premijerom Francuske Gabrielom Atalom, koji takođe nosi ime sa hebrejskim korenom  i u kojem  se takođe pominje Bog (heb. Gavriʾel – Bog je moja snaga, Gabriel je u Bibliji božiji glasnik) bio posvećen smanjenju javnog duga  i  kamata koje Francuska na njega plaća.

Visok javni dug stvara kod francuskog predsednika osećaj teskobe i ugroženosti, on shvata  da se mora ili boriti sa ovim problemom ili pobeći  od njega,i on bira drugu opciju – bežanje?

Rat na obalama Crnog mora i  ukrajinsko-ruskih reka i stepa omogućava da se ove mirotvorne i ekonomske aktivnosti zanemare i odlože, te da se izborna obećanja o boljoj ekonomiji i  višem životnom standardu zaborave  u ime  rešavanja problema višeg ranga i viših  ciljeva.

Strah od velikog javnog duga,  koji može biti smanjen, ali po cenu gubitka izbora i vlasti, tera francusku vladajuću elitu,  čiji je glasnik predsednik Francuske,  da izlaz  traži u dodatnom povećanju jačine rusko-ukrajinskog rata, čime bi se odgodilo donošenje  teških odluka u vezi javnog duga?

Ako se u  javnim raspravama stalno nameće vojna intervencija u  Ukrajini kao glavni francuski problem, onda veličina javnog duga neće biti jedan od mera uspešnosti  ekonomije u kojoj  ključne  ekonomske odluke donose ljudi čija se imena pozivaju na svevišnjeg?