Povrat ili prinos na aktivu (return on asset, ROA) na vrlo jednostavan način mjeri kvalitet aktive jedne firme.
Što je on veći to je upravljanje aktivom (imovinom firme) efikasnije, a akcionari su zadovoljniji.
ROA se dobija kao količnik neto dobiti i aktive (ili prosječne aktive).
Njemački telekom je godinama imao ROA od oko 2%, a prema finansijskim izvještajima za 2023.godinu on je naglo porastao na oko 6%.
Od 2018. godine austrijski telekom sve efikasnije upravlja sa aktivom koja je u zadnjih 12 mjeseci odbacila prinos od oko 7%.
Srpski telekom, Mtel a.d. Banjaluka, najnižu ROA dostiže 2020. godine (5,18%), a u 2022.godini 100 jedinica aktive zarađuje 6,13 jedinica neto profita.
Pad ROA od 2014.godine do 2020.godine posljedica je brzog rasta troškova i investiranja, ali zadnje tri godine pokazuju da je preokret moguć.
Povrat na aktivu (ROA), u %
2013 – 2023.
Izvor: www.investing.com, BLSE i www.telekom.com.
Za tržište, prije svega investitore, vrlo je bitno koliki ROA mogu očekivati, jer onda mogu odrediti i očekivani povrat na dionički kapital (neto dobit/dionički kapital, ROE, return on equity) i preko njega očekivanu zaradu po akciji.
Ako je pola pasive Mtela sačinjeno od obaveza, a pola od kapitala, onda se ROE dobije množenjem ROA sa dva.
Ako je ROA 6% ROE je 12% (6%*2), a ovih 12% može pripasti akcionarim (ili barem pola od toga).
12% se računa u odnosu na knjigovodstvenu vrijednost akcije (1,3856KM u 2022.godini) i to je 0,166 KM po akciji.
U 2023.godini iskazana je enormna dobit (zbog prodaje djela aktiva po cijeni mnogo većoj od knjigovodstvene) i ostvareni ROA iznad 20% je vanredni događaj koji će se teško ponoviti.
Svi su očekivali da Mtel donese, pa potom i javno saopšti, politiku isplate dividende, i to se desilo.
Niko ne očekuje, ali to bi bilo vrlo poželjno, da Mtel saopšti i vrijednost ROA koja mu je cilj u 2024.godini. ili u narednim godinama.
Po našem mišljenju crvena linija, ispod koje ne bi trebalo ići, je ROA od 6% u 2024.godini.
To bi mogao biti realan cilj poslovne politike Mtela u dijelu upravljanja aktivom.
Svaki naredni poslovni rezultat bi se trebao mjeriti u odnosu na ovaj cilj od 6%.
Visoko postavljeni ciljevi spriječavaju organizaciju da padne nisko i motivišu je da ostvari i prebaci cilj, ulijevaju povjerenje investitorima i smanjuju neizvjesnost.
Neka Sunce bude cilj, ako promašimo, pašćemo na Mjesec.
PORICANJE ODGOVORNOSTI
Analize finansijskog tržišta i,ili pojedinačnih hartija od vrijednosti (akcija, trezorskih zapisa, obveznica) na Bife.ba, ne predstavljaju na bilo koji način prijedlog za kupovinu ili prodaju hartija od vrijednosti. Analize ove vrste su samo lični stavovi autora, a ne investiciono savjetovanje ili privatno bankarstvo.