Monetarna politika Narodne banke Srbije – Ideal nezavisnosti

Prema slovu zakona sve centralne (narodne, emisione) banke su potpuno nezavisne u  vođenju monetarne politike, ali u praksi  tumačenje i primena deklarativne nezavisnosti  vrlo je široko postavljena, posebno u  malim ekonomijama koje ne gospodare svojom sudbinom.

U obavljanju  svojih funkcija  Narodna banka Srbije (NBS)  “ne prima niti traže uputstva od državnih organa i organizacija, kao ni od drugih lica”.

Srpski centralnobankarski zakonski okvir je eksplicitan: “Državni organi i organizacije, kao ni druga lica, ne mogu ugrožavati samostalnost i nezavisnost Narodne banke Srbije, niti mogu vršiti uticaj na Narodnu banku Srbije, organe Narodne banke Srbije i članove ovih organa u obavljanju njihovih funkcija (čl.2 st.3 Zakona o Narodnoj banci  Srbije).

Nezavisnost NBS se tiče  samostalnog donošenja odluka o monetarnoj politici koja je osnovna delatnost Narodne banke Srbije.

NBS  donosi odluke o deviznom kursu dinara u odnosu na evro, o stopi inflacija koja je cilj njene monetarne politike, o nivou rezervi (novca) koji kod nje moraju držati komercijalne banke i  što  je najbitnije o visini kamatnih stopa na osnovu kojih  ona posluje sa komercijalnim bankama.

Podrazumeva se da ovako široko postavljena ovlaštenja i nadležnosti NBS moraju biti  pod visokim stepenom kontrole od  strane javnih  organ i da NBS mora nekome polagati račune za monetarnu politiku koju vodi i ostvarivanje njenih ciljeva.

Kontrolu rada NBS vrši srpska zakonodavna vlast.

Prema Zakonu o Narodnoj banci  Srbije NBS “podleže nadzoru Narodne skupštine Republike Srbije i njoj je odgovorna za svoj rad”.

Dakle, u skladu sa zakonom,  u koji su ugrađeni  glavni teorijski principi nezavisnog  rada centralne banke,  NBS bi trebala donositi potpuno nezavisne odluke o visini  svojih kamatnih stopa, a te odluke su pod kontrolom narodne skupštine.

Međutim,  u njenim odlukama se ipak ispoljava visok  stepen zavisnosti  u  odnosu na smer monetarne politike u eurozoni (videti grafikon)  čime se indirektno uspostavlja implicitna kontrola nad monetarnom politikom NBS,  mimo skupštinske kontrole koja je predviđena zakonom.

Čak i sasvim površan pogled na smer kretanja monetarne politike NBS pokazuje da NBS skoro u dlaku prati smer promene u kamatnim stopama ECB.

Glavna kamatna stopa Narodne banke  Srbije i  Evropske centralne banke, u %

(januar 2022 – jun 2024)

Izvor: NBS i ECB.

Ponekad NBS preduhitri ECB u promeni  kamatnih stopa, ali u zadnje dve i po godine nije se desilo suprotna promena u kamatnim stopama NBS i ECB.

Kada je ECB podizala kamatne stope, isto to je i činila NBS.

Kada je ECB donosila odluke da ne menja kamatne stope, na isti način je postupala i  NBS.

Nakon što je ECB, nakon skoro dve godine, odlučila da 6.juna  2024. smanji referentnu kamatnu stopu isto to je  odlučila da uradi i NBS.

Odluka ECB je stupila na snagu 12.juna, a NBS je donela odluku o smanjenju kamatne stope 13.juna.

Očekivano, nigde u odluci NBS se ne saopštava da je odluka o smanjenju kamatne stope doneta zato što je to učinila ECB, jer bi tada bio izvrgnut sudu javnost i struke zakonom uspostavljen ideal nezavisnosti, već se u obrazlaganju odluke NBS najvećim delom poziva na informacije o kretanju inflacije u Srbije i okruženju, te na svetskom nivou.

Ali, između kretanja kamatnih stopa NBS i ECB uspostavljenja je izuzetno visoka međuzavisnost, to je neporeciva i neoboriva činjenica.

Statistički posmatrano 95% promena u kamatnoj stopi NBS prouzrokovano je promenama u kamatnoj  stopi  NBS.

Prethodno citirane  zakonske  odredbe prema kojim je NBS samostalna i nezavisna u  odnosu  na organe i organizacije države Srbije, i druga lica,  koja ne mogu uticati na NBS  i njene organe, je samo delimično sprovedena u praksi.

Na odluke NBS, indirektno i implicitno, utiče ECB, što je  verovatno posledica  vezanosti srpske ekonomije za ekonomiju eurozone i Evropske unije, koje su glavno izvozno i uvozno tržište za ekonomiju eurozone.

Svi ideli, pa i idel nezavisnosti centralne banke, su nedostižni, i postavljaju se kao uzori ka kojima treba težiti, a ne kao krajnja stanja koja treba dosegnuti.

Snaga idela nije u njegovoj stopostotnoj realizaciji, koja je praktično  neizvodljiva, već u istrajnom stremljenju ka njegovoj realizaciji, za koju se unapred zna da je neizvodljiva.