Поред висине укупног дуга квалитет управљања дугом се мјери и брзином којом се подаци о дугу објављују.
Федерација Босне и Херцеговине, за наше прилике, показује изузетно висок ниво транспарентности у обавјештавању јавности о висини укупног дуга.
Извјештаји ове врсте се објаваљују свака три мјесеца (квартално) и то на укупно 16 страна на званичном сајту Федералног министарства финансија.
Након само мјесец дана од истека квартала струка и јавност може сазнати колико Федерација дугује, те каква је структура унутрашњег и спољног дуга, и много других, изузетно корисних, детаља о укупном дугу.
Подаци о укупном дугу Федерације закључно са јуним 2021.године су објављени већ у јулу, а у октобру се очекује информација о укупном дугу закључно са септембром.
Јунски подаци казују да је укупни дуг Федерације Босне и Херцеговине 5,95 милијарди КМ.
Дуг Федерације Босне и Херцеговине у другом кварталу
(у милијардама КМ)
Извор: Министарство финансија Федерације Босне и Херцеговине.
За разлику од Федерације Босне Херцеговине која је објавила податке о укупном дугу са стањем за други квартал 2021.г. на званичном сајту Министарства финансија Република Српске још увијек није објављена Информација о дугу са стањем на 31.12.2020.г. (јер је његово усвајање управо у току).
Јавност је тек, 5.октобра, током расправе у законодавном тијелу (Информација о дугу са стањем на 31.12.2020.г.) спознала колики је укупни дуг Српске на крају 2020.г. ( 5,8 млрд. КМ).
Није пословно да се о стању укупног дуга Српске сазнаје са закашњењем од 9 мјесеци, јер је то изузетно дугачак временски период.
Међутим парадоксално, почетком септембра саопшетни су подаци о јавном дугу Српске за јули 2021. ( 5,2 млрд. КМ).
На основу овако објављених података могло би се погрешно закључити да је укупан дуг Српске за 7 мјесеци смањен за 600 мил. што није тачно, јер се прва цифра односи на укупни дуг Српске (5,8 млрд. КМ, на 31.12.2020.), а друга на јавни дуг Српске (5,2 млрд. КМ, на 31.7.2021.).
Република Српска само једном годишње, а не из квартала у квартал, информише јавност у облику информације о свом укупном дугу.
Временска транспарентност Федерације Босне и Херцеговине и Републике Српске у објављивању података о укупном дугу се значајно разликује.
Ни послије овонедјељне сједнице Народне скупштине Републике Српске економска струка и јавност из Информација о дугу са стањем на 31.12.2020.г. неће сазнати колики је укупни дуг Републике Српске у другом кварталу 2021.г., а за само пар недјеља имаћемо ту информацију за Федерацију Босне и Херцеговине и то за трећи квартал 2021.
Ипак, постоји један јавни документ у којем је садржана информација о укупном дугу Српске у Q2 2021. и о којем се јавно полемисало, али о томе у наредном тексту.
Сада је битно да по угледу на Федерацију Босне и Херцеговине и Република Српска мјесец дана након истека квартала на десетак страница почне објављивати информације о укупном дугу, да би се избјегле било какве дилеме у погледу његовог стања, структуре и динамике.
Јавност и економска струка ће цијенити временску транспарентност информисања о укупном дугу, без обзира на његову величину.
Дуг ентитета увијек, директно или индиректно, враћа, плаћа или финансира јавност.
Наравно, идеално би било када би се на недјељној основи знале промјене у стању укупног дуга, што није немогуће постићи и то би можда требао бити један од циљева у управљању дугом оба бе-ха ентитета?
Драган С. Јовић*
*Изнесени ставови, идеје, закључци, препоруке, анализе и мишљења припадају аутору и не представљају на било који начин ставове, идеје, закључке, препоруке, анализе и мишљења установе у којој аутор ради. Анализе финансијског/банкарског тржишта и/или појединачних хартија од вриједности (акција, трезорских записа, обвезница) нису приједлог за куповину или продају хартија од вриједности. Анализе ове врсте су лични ставови аутора, а не било каква врста инвестиционог савјета.