Srbija i privatni dugovi – Neverovatno malo?

U prethodna dva teksta videli smo da dug može biti javni, pod čime se podrazumeva dug generalne vlade, pokazali smo i da postoje potraživanja i dugovi prema inostranstvu bez pravljenja razlike između svojinskog oblika dužnika i poverilaca, a jedan veliki deo duga koji se kreira u svakoj ekonomiji odnosi se na privatni dug.

Privatni dug se najvećim delom odnosi na dug privatnog sektora, ali i na deo javnog sektora koji  je tržišnog karaktera (posluje  na tržištu) i prema metodologiji Eurostata u njega spadaju dug stanovništva, dug preduzeća koja posluju u realnom, a ne finansijskom,  sektoru (tzv. nefinansijska  preduzeća) i dug neprofitnih organizacija koje opslužuju stanovništvo.

Prema tako definisanom privatnom dugu  prosečno breme duga u EU je 120% BDP, a Evropska komisija  je za nadprosečan privatni dug odredila onaj koji prelazi 133% BDP,  pa se u tom segmentu  privatnog duga našlo nekoliko ekonomski  najrazvijenijih zemalja Evropske unije.

Da se primetiti da u proseku sve  bivše socijalističke zemlje  imaju niži privatni  dug, verovatno zbog svog razvojnog puta, tokom kojeg su u njegovom središnom  delu (od kraja Drugog svetskog rata  do pada Berlinskog zida) banke bile pretežno koncentrisane na sektor preduzeća, a samo ovlaš na kredite stanovništvu i to pretežno u delu  kredita za kupovinu trajnih potrošnih dobara.

Veliku razliku u dugovima “nove i  stare Evrope”  odredila je i inflacija s kraja 80-ih i početka 90-ih godina prošlog veka koja je poništila dugove preduzeća, kao i masovni  pomor državnih firmi prouzrokovano uništavanjem sistema planske privrede i naglim uvođenjem tržišnih kriterijuma poslovanja u privredni sistem zemlje u  formi takozvane šok  terapije, umesto umerenog i postepenog prelaska na tržišnu privredu po uzoru na kineske privredne reforme (tzv. gradualizam).

Pošto su u “staroj Evropi” banke većim delom posle Drugog svetskog rata poslovale kao profitne firme, uz povremene i privremene periode direktne regulacije kredita i  kamatnih stopa, privatni  dug  se  neuporedivo brže razvijao i rastao  nego u “novoj Evropi” ali  podrazumevano ostavljajući razlike u stepenu veličine privatnog duga od zemlje od zemlje.

Privatni dug u Srbiji i  Evropskoj uniji u 2023.godini, u % BDP

Oiuy

Izvor: Eurostat za zemlje EU, Za Srbiju www.ceicdata.com.

Najveći  privatni dug u odnosu na BDP  imaju pravna i fizička lica nastanjena u Luksemburgu, koji je istovremeno u ovome uzorku zemalja ima i  najviši dohodak po glavi stanovnika mereno sa  paritetom kupovne moći (140 hiljada dolara) i slična umerena pravilnost,  veći dohodak po glavi stanovnika, veći dohodak per capita se očitava sve do Srbije (o ovoj  pravilnosti   ili kvazi zakonitosti više u nekom sledećem tekstu), koja, u poređenju sa  zemljama EU ima ubedljivo najniži privatni dug.

Srbija  ima neverovatno malo zadužen privatni sektor i njeni privatni dugovi predstavljaju svega 33% BDP  (www.ceicdata.com).

Ukupni  privatni dug Srbije na osnovu podataka iz bilansa srpskih banaka na  dan 31.12.2024.   je 32,4 milijarde EUR   (https://www.ubs-asb.com/), a nominalni BDP je 82,32 milijarde EUR (www.nbs.rs), pa je privatni dug 39%  BDP (računato prema podacima Narodne  banke Srbije i Udruženja banaka  Srbije).

Za graničnu vrednost  privatnog duga je  postavljena vrednost od 133% BDP  i  prema tome  parametru i u poređenju sa zemljama EU Srbija nije upala u dužničku klopku i uopšte nije prezadužena, kako  se to  često pogrešno zaključuje.

Postoji i podatak da je  ukupan privatni dug Srbije koji verovatno obuhvata i ostale  obaveze  privatnog  sektora nastale izvan poslovnih odnosa sa srpskim bankama u 2023.godini  bio 51 milijarde EUR, ili 68%  BDP i  pod pretpostavkom da je ovaj podatak tačan onda je privatni dug Srbije približan onome u Bugarskoj, ali je opet nizak.

Da  zaključimo raspravu na  temu dugova  u Srbiji; Srbija ima nizak javni dug i nizak privatni dug.

Za Srbiju,  glavni dužnički problemi su rast spoljnog duga i visoke neto obaveze prema inostranstvu.

Postojeći ekonomski model Srbije  nije dao  prikladan odgovor na rast deviznih obaveza Srbije i u njegovoj promeni tražiti uslove  za  apsolutno i/ili relativno  smanjenje deviznih obaveza Srbije.