Neposredna kontrola cijena na tržištu nafte i naftnih derivata u Republici Srpskoj – Izuzetno, sedam mjera i četiri razloga

U prethodnom tekstu smo analizirali prijedlog povećanja maksimalne maloprodajne marže u trgovini naftnim derivatima, a u ovoj objavi analiziramo prijedlog da se se pravni akt – uredba, kojom je regulisana  marža u trgovini naftnim derivatima u maloprodaji (i veleprodaji) ukine.

Prilikom donešenja “Uredbe o određivanju marže koja se primjenjuje prilikom formiranja cijena naftnih derivata” SG RS 30/2021, od 6.aprila 2021, u njenom uvodnom djelu, Vlada Republike Srpske se pozvala na čl. 10 stav 1 Zakona o regulisanju cijena u kojem su definisane mjere neposredne kontrole cijena.

Vlada Republike Srpske ima na raspolaganju sedam mjera kontrole cijena roba i usluga.

Vlada može: 1) fiskirati cijenu, odrediti 2) najvišu i 3) najnižu cijenu, 4) odrediti način formiranja cijena, 5) dati saglasnost na cijene i 6) vratiti cijene na prethodni nivo, a može i 7) odrediti maržu koja se primjenjuje prilikom formiranja cijena određenih proizvoda i usluga (alineja đ, stav 1 čl. 10 Zakona o regulisanju cijena).

Mjere neposredne kontrolu cijena propisuju se izuzetno, a zakon prepoznaje samo četiri razloga za kontrolu cijena (čl. 7 Zakona o regulisanju cijena).

Zakonski pravni osnovi za neposrednu kontrolu cijena su: 1) ako i pored preduzetih mjera ekonomske politike nastupe ili mogu nastupiti veći poremećaji na tržištu 2) sprečavanja monopolskog formiranja cijena 3) utvrđivanja prodajnih cijena proizvoda koji se koriste za intervenciju na tržištu 4) zaštita životnog standarda.

Prosječna maloprodajna cijena Dizel BAS EN 590 u Federaciji BiH (u KM)

Izvor: https://www.fmt.gov.ba/novosti-2/pregled-uvoza-naftnih-derivata/mjese%C4%8Dni-bilten-cijena-naftnih-derivata-april-travanj-2024-godina.html Primjedba: Maloprodajne cijene u Federaciji BiH naftnih derivata su približno iste kao i u Republici Srpskoj.

Prjedlog da “uredbu o ograničenju marže treba potpuno ukinuti, jer nema smisla da postoji, gubi svoj smisao zbog prestanka virusa korona i poremećaja na tržištu koji su tada bili” (Naftaši u Srpskoj neodlučni u vezi s maržama, Nezavisne novine, 15.4.2024) se odnosi na prvi razlog-pravni osnov za neposrednu kontrolu cijena, ali samo djelimično.

Sintagma “ako nastupe ili mogu nastupiti veći poremećaji na tržištu” ne odnosi se samo na tvrdnju “ nastupe”,  već i na pretpostavku “mogu nastupiti”.

Vlada, na prjedlog resornog ministarstva, nema samo pravo da uvede neposrednu kontrolu cijena ako nastupe veći poremećaji na tržištu, već i ako mogu nastupiti veći poremećaji na tržištu.

Ocijena da li mogu, ili ne mogu, nastupiti veći poremećaji na tržištu je u diskreciji vlade, i tu široku vrstu subjektivizma u donošenju odluke o neposrednoj kontroli cijena vladi je povjerio zakonodavac (Narodna skupština Republike Srpske).

Vlada ima punu diskreciju i kada kao razlog-pravni osnov za neposrednu kontrolu cijena razmatra sprečavanje monopolskog formiranja cijena i posebno zaštitu životnog standarda.

Do monopolskog formiranja cijena na tržištu sa mnogo maloprodavaca naftnih derivata ne može doći, ali cijenu naftnih derivata i zaštitu životnog standarda vrlo je jednostavno povezati i istaći kao razlog za neposrednu kontrolu cijena.

Vlada ne samo da ima široko postavljene razloge-pravne osnove za uvođenje mjera neposredne kontrole cijena već izglada da trajanje tih mjera uopšte nije vremenski oročeno.

Vlada može u nedogled da štiti životni standard, a može i “vječno smatrati” da mogu nastupiti veći poremećaji na tržištu, pa takav način razmišljanja iskoristiti za stalnu neposrednu kontrolu cijena i rastegljivo tumačenje pravne norme kojom se oročava-ograničava trajanje mjera neposredne kontrole cijena a koja glasi: “Mjere iz stava 1. ovog člana mogu trajati dok traju okolnosti (razlozi, primjedba Bife.ba) iz člana 7. ovog zakona (st.2 čl. 8 Zakona o regulisanju cijena).”

Zbog svega gore navedenog prijedlog za ukidanje uredbe “zbog prestanka virusa korona i poremećaja na tržištu koji su tada bili” se može na više jednostavnih i očiglednih načina osporiti i odbaciti.

Jedini pravni osnov (doduše vrlo slab) s pozivom na Zakon o regulisanju cijena za ukidanje uredbe, a koja je na snazi već četvrtu godinu za redom, vidimo u djelu zakona koji glasi “mjere neposredne kontrole cijena propisuju se izuzetno (čl. 7)”, ali samo pod uslovom da se odrednica “izuzetno” dovede u vezu sa vremenom, tj. ograničenim trajanjem neposredne kontrole cijena, usljed pretpostavljene nemogućnosti vječnog trajanja okolnosti-razloga za neposrednu kontrolu cijena.

U sljedećem tekstu na ovu temu dovešćemo u vezu Zakon o regulisanju cijena i tržište naftnih derivata sa ostalim pravnim propisima iz ove oblasti.