Cjena benzina i sabijenog prirodnog gasa (CNG) u Sjedinjenim Američkim Državama – Znatna ušteda

Najčešća  goriva za pogon automobilskih motora su derivati nafte, ali kao što je opštepoznato u većini zemalja se aktivno radi na razvijanju  alternativa ovim standardim pogonskim sredstvima automobilskih motora.

U razvoju alternativnih goriva prednjače zemlje sa razvijenom automobilskom industrijom i  visokim životnim standardom, koje  veliki  broj vlasnika automobila  čini i velikim potrošačem nafte i naftnih derivata, pa su upotreba i  korištenje drugih izvora energije,  mimo tradicionalnih, nasušna potreba potrošačkog  društva  i sveukupnog  ekonomskog sistema.

U SAD se pored benzina (BMB) i  dizela koriste brojne alternative ovome najvećem tržištu pogonskog goriva.

Amerikanci u svoje  automobile sipaju dvije  vrste biodozela (Biodizel 20 i Biodizel 99-100), etanol (E95), propan, tečni prirodni gas (LNG) i   naravno sabijeni  prirodni gas (CNG) stvarajući time jaku konkurenciju tržištu potrošnje benzina i dizela.

CNG je vrlo dobra alternativa  benzinu i dizelu jer  je u zadnje  dvije ipo decenije u prosjeku jeftiniji-ekonomičniji  energent.

Kao po pravilu, pretežno  u  kriznim momentima, kada svjetska ekonomija do te mjere oslabi da  tražnja za naftom i derivatima nafte bitno padne, cijene  benzina i CNG se izjednačuju.

Kao posljedica pucanja balona  na finansijskom tržištu u SAD početkom 2000-ih (eng. dotcom bubble) i kasnije recesije, cijene se izjednačava  u januaru  2002.godine (oznaka 1 na  grafikonu), potom opet u januaru 2009.godine zbog svjetske finansijske krize (oznaka 2 na grafikonu), a jednakost ovih cjena imamo i  u aprilu  2016.godine (oznaka 3 na grafikonu) i aprilu 2020.godine  (oznaka 4 na grafikonu) kada  kriza javnog duga u eurozoni i  masovno ekonomske restrikcije tokom korone obaraju cijenu benzina čak i  ispod cijene CNG, ali samo privremeno.

Cijena benzina i CNG u SAD,  u USD  

(april 2000 – april 2024) 

Izvor: https://afdc.energy.gov/fuels/prices.html. Cijena se odnosi na jedan američki galon (3,785 litara)  i ekvivalentnu veličinu za  CNG.

Poremećaji u  snabdjevanju sa svim vrstama goriva, a posebno sa prirodnim gasom, nakon početka ukrajinsko-ruskog rata  (februar 2022.godine) stvorili su ogromnu neravnotežu, i otuda i nestabilnost, na ovome djelu robnog tržišta,  pa su se i u ovome  periodu cijene dva puta skoro podudarile (oznake 5 i 6 na grafikonu).

U protekle dvije i po decenije  prosječna cijena galona benzina bila je 2,73$,  a CNG 2,03$, pa   razlika od 0,70$  završava u džepu  vozača  koji  pokreće  vozilo na  CNG.

Pod prepostavkom  jednake godišnje potrošnje benzina  i CNG, a polazeći  od prosječne potrošnje goriva u SAD od po 656 galona po vozaču u prvom slučaju prosječni godišnji troškovi goriva su  1.788 USD, a u drugom slučaju, kada se  koristi  CNG,  troškovi su 1.329 USD.

Na godišnjem nivou  vožnja sa vozilom  koje troši CNG  jeftinija je za 460 USD, a to je znatna ušteda  u poređenju sa  troškovima goriva vozila koje koristi benzin.

Sa aspekta troškova goriva vožnja vozila koje troši  CNG  je  ekonomičnija od vožnje vozila koje koristi benzin, jer oni vožnju plaćaju za  trećinu skuplje (460 USD/1.329 USD) i svaki potrošač koji donosi poslovne odluke na  bazi svoga računa  prihoda i rashoda  (lat. homo economicus) će uvjek  odabrati vozilo koje se pokreće na  CNG.