Robna razmjena Hrvatske sa ostatkom svijeta – Jednoruka Hrvatska

Svaka ekonomske politika, svake države, zainteresovana je za položaj države u  međunarodnoj  podjeli rada, odnosno  u međunarodnoj trgovini.

Vlada svake države želi da poboljša  odnose u robnoj razmjeni sa svojim spoljnotrgovačkim partnerima.

Jedna od mjera tih odnosa je pokrivenost uvoza sa izvozom (eng.  export coverage ratio),  u kojem zemlja nastoji da što više  uvoza roba pokrije sa  izvozom roba.

Ako je izvoz diverzifikovan (raznolik), a pokriće robnog uvoza raste, svaka vlada može očekivati novi mandat.

Hrvatska je u Evropskoj uniji od  2013.godine i od tada do kraja 2021.godine u prosjeku 63% robnog uvoza  u Hrvatsku je pokriveno sa robama  hrvatskih izvoznika (isprekidana linija na grafikonu).

Nešto se u spoljnoj trgovini Hrvatske bitno  negativno desilo u sljedećoj godini (2022.) i pokrivenost robnog  uvoza smanjena je na u prosjeku 57,6% (tačkasta linija na grafikonu).

2022.godine započeo je rat u Ukrajini, cijene su porasle, sa kumulativnim negativnim posljedicama na spoljnu trgovinu Hrvatske.

Vjerovatno su neki hrvatski proizvodi, zbog rasta cijena, postali nekonkurentni, a  kao  uzrok zaostajanja izvoza za uvozom  ne treba isključiti trajni gubitak nekih izvoznih tržišta.

I smanjenje industrijske proizvodnje, na koju smo ukazali u jednom u prethodnih  tekstova, samo po sebi umanjuje izvozne kapacitete i obara pokrivenost  uvoza sa izvozom.

Od 1.januara 2023.godine zakonsko sredstvo plaćanja u Hrvatskoj je euro i  monetarnu politiku u Hrvatskoj, kao i u cijeloj eurozoni, određuje Evropska centralna banka (ECB).

Hrvatska narodna  banka (HNB) i dalje postoji,  ali nema više kune, niti deviznog  kursa kune u odnosu na druge valute, jer je hrvatska valuta postala euro, a nju emituje ECB, a ne HNB.

Hrvatska ne može više  koristiti devizni  kurs kune kao instrument monetarne i spoljnotrgovinske politike, radi povećanja svoje  konkurentnosti u spoljnoj trgovini.

Pokrivenost  robnog uvoza sa robnim izvozom u Hrvatskoj (u %)

(maj 2014  – april 2024)

Izvor: https://web.dzs.hr/dashboard/hr/

Ulaskom u eurozonu Hrvatska je sebi  vezala jednu ruku – odrekla se prava da samostalno vodi monetarnu politiku.

“Politika  jedne ruke”  znači  da Hrvatska od  ekonomskih politika ima na raspolaganju samo jednu, fiskalnu,politiku, koja podrazumjeva: poresku politiku, budžetsku politiku i politiku javnog duga.

Sav Hrvatski hod do eura, započet prvog januara 2013.godine, a nastavljen 1.januara 2023.godine kada je euro postao zakonsko  sredstvo  plaćanja, imao je za cilj, ili je trebao imati za cilj, rast i razvoj hrvatske ekonomije.

Od 1.januara 2023.godine, a ni prije toga, s aspekta spoljne trgovine taj cilj nije ostvaren, i  pokrivenost uvoza je u prosjeku  57,4% (puna linija na grafikonu).

Ulazak u EU, i ulazak u eurozonu, bili su sredstvo za ostvarenje ekonomskih ciljeva, od kojih je među glavnim bio popravljanje spoljnotrgovinske pozicije Hrvatske u odnosu na ostali svijet, ali taj cilj nije postignut.

Sredstvo za ostvarenje cilja (članstvo u EU i eurozoni) nije isto što i cilj – veća pokrivenost robnog uvoza sa robnim izvozom.

U slučaju jednoruke Hrvatske,  nakon  11 godina evropskog putašestvija (2013-2024) sredstva nisu doprinjela realizaciji cilja, već su ga udaljili od cilja.

Srbija,  Bosna, Makedonija i Crna Gora,  zato što kasne “u trci ka Briselu i Frankfurtu” imaju  priliku i  vremena da iz hrvatskog iskustva izvuku  pouke za  svoje  ekonomske politike i  da malo više promisle i razmisle šta im je činiti?