U junu 2024.godine inflacija u Nigeriji je 34,2% najviša u zadnjih 28 godina, a uobičajeni modeli obaranja inflacije (rast kamatnih stopa) su iscrpljeni, ili su pri kraju.
Politika smanjenja ukupne tražnje zasnovane na monetranim restrikcijama koja povećava cijenu novca (kamatna stopa) u zemljama koje, poput Nigerije, despresiraju svoju valutu, nije dovoljno efikasna.
Kada centralna banka Nigerije odluči da će jedan američki dolara prodati za više nigerijskih naira (NGN) ona čini sav uvoz u Nigeriju skupljim, pa i onaj dio roba za kojim je tražnje neelastične tj. bez kojeg nigerijska ekonomija ne može i koje mora nastaviti uvoziti bez obzira na rast cijene.
Nastavak uvoz robe za kojima je tražnja neelastična podiže inflaciju u Nigeriji.
Visok uvoz stvara nestašicu dolara i ostale strane valute (smanjenje deviznih rezervi), a stalno iščekivanje nove depresijacije doprinosi indeksiranju ekonomije (cijene se nominalno izražavaju u NGN i mjenjaju, a u njihovoj osnovi je uvijek dolarska cijena robe).
Depresijacija hrani inflaciju, a rastuća inflacija proizvodi novu depresijaciju.
NGN je za deset godina depresirao 90%.
Devizni kurs nigerijske valute (NGN) u odnosu na jedan američki dolar (USD)
jul 2014 – jul 2024
Izvor: Investing.com
Zato je Nigerija odlučila da utiče na inflaciju ne samo preko smanjenja tražnje (politikom skupog novca), već povećavajuću ponudu jeftinije i široko dostupne robe, kojom vrši zamjenu djela robnog uvoza.
Nigerija je među prvih deset zemalja u svijetu po rezervama prirodnog gasa, ali je istovremeno veliki uvoznik drugih vrsta goriva.
Nigerija je odlučila da izvrši zamjenu (supstituciju) vrlo bitnog djela uvoz, sa domaćim proizvodom.
Jedan veliki dio uvoza goriva namjerava zamjeniti sa, u Bosni i Hercegovini, malo poznatim komprimovanim (sabijenim) prirodnim gasom (eng. Compressed Natural Gas ili skraćeno CNG).
Vlada Nigerije je nabavila milion konvertora za prelazak komercijalnih transportnih vozila (koja čine 80% ukupne potrošnje petrola) na CNG koje će distribuirati po niskim cijenama.
Procjenjuje se da će upotrebom CNG (umjesto petrola (premium motor spirit, PMS) i dizela(automotive gas oil, AGO)) uštedjeti 1,25 milijardi USD mjesečno, ili 15 milijardi USD godišnje.
U poređenju sa nigerijskim bruto domaćim proizvodom za 2023.godinu ovo je ušteda od 4,1% (15/363).
Očekivano smanjenje putnih troškova je 60%.
Povećanje upotrebe komprimovanog prirodnog gasa, CNG (dobrog instrumenta za obaranje inflacije, rast životnog standarda građana, te stvaranja zdravije životne sredine) i državna pomoć prilikom podešavanja vozila na upotrebu CNG, mogu biti dio antinflacione politike i država koje nemaju rezerve prirodnog gasa.
Razlika u cijeni CNG i naftnih derivata je velika, a tržišne i carinske barijere za redovan i neprekidan uvoz CNG, po uzoru na običan prirodni gas, u BiH ne postoje.
Devizni kurs u BiH je fiksan, ali brži rast cijena u BiH od onoga u inostranstvu (eurozona) mjenja uslove spoljne trgovine na štetu BiH i zato bi dalje obaranje inflacije trebalo biti najvažniji zadatak bosanske ekonomske politike.