Ravnomjernost raspodijele dohotka – Eppur si muove

U naslovu  ove objave stavili smo  jedan, za našu današnju ekonomiju, arhaičan pojam, iz političke ekonomije socijalizma, kojem odgovaraju sinonimi plata i nadnica.

U socijalizmu,  ali i u razvijenim oblicima kapitalizma,  za dohodak se veže dio ekonomske politike koji se zove politika raspodjele dohotka (eng.wage policy ili eng. income distribution),  a koja  u ekonomskoj politici Bosne i Hercegovine nema status istinske i formalizovane politike,  kao što to nemaju ni fiskalna  politika, ni monetarna politika.

Svaka zemlja je zainteresovana da izvrši što pravičniju raspodjelu dohotka, kako bi stvorila uslove za razvoj društva  bez neprijateljstava i velikih suprotnosti među različitim klasama.

Iako su sebe smatrala besklasnim društvima, socijalistička društva su  poklanjala  veliku  pažnju politici raspodjele  dohotka, jer su željela da svako prisvoji rezutate svoga rada i svoje produktivnosti.

Socijalizam je veliku razliku u platama smatrao pojavnim oblik eksploatacije, svojstven  primitivnim kapitalističkim društvima, i  zato nespojivim sa društveno-ekonomskim uređenjem socijalizma.

Ovovremene tržišne privrede, koje  su sve redom kapitalističke  su davno, odmah poslije Drugog  svjetskog  rata, počela u svoje  zakonodavstvo ugrađivati različite oblike i mehanizme zaštite životnog standarda radnika i politike dohotka, a radi izbjegavanja prevelike razlike u dohocima, koja je samo po  sebi neizbježna, ali sa kojom se može i mora upravljati.

Politika dohotka se može voditi na državnom nivou, kada je ona dio ekonomske politike, a mogu je neformalno pod uticajem stanja na tržištu rada, stanja u privrednoj djelatnosti, te makroekonomske politike, voditi pojedinačne firme, kada ona postaje politika raspodjele na mikro nivou.

U prethodnoj objavi smo  pokazili  da postoji  velika razlika u neto platama po dijelatnostima u BiH,  ali nismo izmjerili dinamiku plata po djelatnostima.

U poređenju  sa periodom prije  ubrzanog rasta cijena  (decembar 2020) do maja 2024. plate su u porastu za 41%.

Rast prosječne neto plate u BiH, decembar 2020 – maj 2024.godine 

Izvor:  Agencija za statistiku  BiH.

Većina privrednih djelatnosti koje isplaćuju nadprosječne plate, imala je ispodprosječno povećanje plata.

Takođe, većina privrednih djelatnosti koje isplaćuju ispodprosječne plate,  nadprosječno su povećale plate.

Plate su najmanje rasle tamo gdje su najveće (finansijski sektor),  a  najviše  su rasle u onim djelatnostima gdje  su plate najmanje (hotelijarstvo, građevinarstvo itd).

Povećanje minimalne plate, kao jedan od djelova ekonomske politike, ima smisla jer povećava tražnju za  robama i uslugama i smanjuje materijalne razlike u društvu.

Ekonomski je logično i ono povećanje neto plate koje nije motivisano povećanjem ukupne tražnje, već  nastojanjima da se očuva realana vrijednost dohotka u  inflatornom okruženju i spriječi fluktuacija radne snage.

Tržište  i vlada su stopirale pretjerani relativni rast  dohodaka u djelatnostima sa nadprosječnim neto platama, a u većini ostalih djelatnosti (sa ispodprosječnim neto platama), iste  sile su odlučile da povećaju neto plate.

Ovakva politika  dohotka, što ravnomjernije raspodjele dohotka po privrednim djelatnostima, socijalistički je ideal, ali  i dio  ekonomske  politike kapitalističke privrede u BiH,  koja je preko svojih parlamentarnih zasupnika povećala minimalnu platu.

Uoči svakih izbora vladajući sloj je vrlo izdašan, što direktno, što indirektno,  prema radnicima, potencijalnim glasačima.

Rast neto plata u inferiornim sektorima uoči izbora, kao posljedica onog što se u kapitalističkoj političkoj ekonomiji naziva politički ciklus, nakon čega slijedi povratak na staro, malo je vjerovatan scenario.

U protekle tri ipo godine, pojedine djelatnosti trajno su izmjenile svoju politiku dohotka i doprinjele pravičnijoj  raspodjeli dohotka, koja može biti još pravičnija.

Ekonomski sistem Bosne i Hercegivine, s obzirom na politiku dohotka, ipak se kreće u pravom smjeru – Eppur si muove.