Štedne-narodne obveznice Republike Srpske – Visina kamatne stope

Već duže od 10 godina Republika  Srpska emituje obveznice koje  može kupiti svako pravno ili fizičko lice koje  ocijeni da je odnos prinosa i rizika ulaganja u ovu vrstu finansijske aktive za njegov, ili njen, ukus povoljan.

Emitujući obveznice Srpska konkuriše ostalim  pravnim licima  koja takođe  pozajmljuju novac, istovremeno obezbjeđujući banakama, investicionim fondovima  i  osiguravajućim društvima aktivu  za investiranje novčanih sredstava, uz  uporedno posmatrano, veći  prinos,  a fizičkim  licima mogućnost da rasporede svoju imovinu i mimo bankarskih štednih uloga.

Tokom investiranja  u ovu  klasu obveznica Banjalučka berza i  regulativa tržišta kapitala  tretira približno isto sve investitore s obzirom na troškova berzanskog posredovanja, brokerske naknade i provizije  i ne postavlja nikakva ograničenje u pogledu pristupa ovom djelu tržišta  kapitala.

I srpskoj ekonomskoj politici bilo je sasvim svejedno da  li će ove obveznice kupiti finansijske institucije, neka  druga pravna  lica, ili neko  fizičko lice i tako je bilo sve  do prije neki  dan kada je najavljena emisija obveznica samo i jedino za fizička lica,  uz povoljnije transakcione troškove  i drugačiji model otplate obveznica i njihovu ročnost prigođenu prosječnom malom investitoru, a po  uzoru na štedne uloge.

Ove obveznice vlada  Srpske je nazvala štedne obeznice (Odluku o prvoj emisiji obveznica Republike Srpske primarno namijenjenih stanovništvu (štedne obveznice)),  а tržište ih je prekrstilo u narodne obveznice.

Nominalna vrijednost jedne štedne obveznice je 1 KM,  minimalni  iznos koji se može kupiti je 100 KM, a plan vlade da ovim emisijama  obezbijedi  u prvom  koraku 5 miliona KM za finansiranje budžeta,  a sve ovo dokazuje da su one  kreirane tako da budu zamjene za štedne uloge,  da upis bude masovan, i da svim stanovnicima, pa i  onim koji raspolažu samo sa 100 KM novčanih sredstava, omogući  upis-kupovina obveznica.

Prva tranša  ovih obveznica će  biti emitovana po godišnjoj kamatnoj stopi od 4,5%  na  period od dvije godine,  uz polugodišnji obračun i isplatu kamate, a upis će se vršiti na šalterima  Pošta Srpske bez provizije, što je vrlo bitno, jer brokersko-dilerska provizija i provizija Banjalučke berze od oko  0,4%, nisu stavke koje treba zanemariti u redovnoj trgovini obveznicama i krajnji prinos investitora.

Ovako postavljena kamatna stopa je, predstavnici emitenta Ministarstva finansija Republike Srpske to  ističu, određena tako da bude iznad kamatne  stope  na štedne  uloge kako bi  ciljnu grupu koja  se  dvoumi  između ulaganja u štedne uloge motivisali da svoj novac povjeri budžetu Srpske, a ne bankama, što s obzirom na početak razvoja tržišta i odsustvo sličnog tržišnog mehanizma određivanja kamatne stope na ovu klasu obveznica može imati izvjesnu ekonomsku logiku.

Kamatna stopa na dugoročne depozite i kamatna stopa na narodne – štedne  obveznice Republike Srpske 

Oiuy

Izvor:  Agencija za bakarstvo  Republike Srpske i Vlada Republike Srpske.

Prosječna kamatna stopa na dugoročne  depozite (banke sa sjedištem u Srpskoj), dvogodišnji depozit je dugoročni depozit, je 2,33%, a banke sa sjedištem u Federaciji koje posluju u Srpskoj nude kamatnu stopu na dugoročne  depozite od 1,6%.

Očigledna namjera budžeta da privuče fizička lica koja imaju viškove likvidnosti i ubjedi ih da investiraju u entitet,  a ne  banke,  proizilazi iz velike razlike u ovim kamatnim  stopama koja je je u prvom slučaju narodnih obveznica veća za dvostruko (4,5%/2,33 = 1,93) odnosno skoro tri  puta (4,5%/1,6% = 2,8) i iz ovoga ugla analize narodne obveznice su više nego prikladna zamjena za  štedni ulog.

Obveznice se, za razliku od štednog uloga,  mogle prodati i prije roka dospijeća, prije dvije godine, uz prisvajanje kamate do toga momenta, a ne  gubitak kamate kako je to slučaj sa  štednim ulogom koji se razoročava prije roka dospjeća.

Obično kada jedan dužnik nudi višu kamatnu stopu na dug to  predstavlja  vjerodostojan  znak da je on rizičniji dužnik od dužnika  koji se finansira  po  nižoj kamatnoj stopi, ali u ovome slučaju interpretacija  razlike u kamatnoj  stopi ne mora  biti takva i to što se  Srpska finansira po dvostruko, ili skoro tri puta, višoj kamatnoj stopi ne znači da je rizik ulaganja u Srpsku veći, ili toliko veći.

Srpska  je javni entitet  koji svojim stanovnicima preko  uporedno  više kamatne stope na narodne obveznice želi da obezbijedi  djelimičnu kompenzaciju za gubitke  zbog visoke  inflacije u zadnje dvije godine – to bi moglo biti obrazloženje darežljivosti koju javni sektor ispoljava  prema privatnom  sektoru a koja  se odnosi na pomenutu razliku u kamatnoj stopi.

Srpski budžet je zbog ove vrste  materijalnog ustupka ugovorio za sebe pravo da isplaćuje kamatu polugodišnje, a ne mjesečno kako je to slučaj kod štednih uloga,  a to predstavlja beskamatno korištenje kamate  koja pripada povjeriocima,  investitorima u narodne obveznice, i to u periodu od šest mjeseci.

Ključna prednost narodnih obveznica  u odnosu na štedne uloge je pored razlike u visini kamatne stope likvidnost narodnih obveznica,  tj. mogućnost njihove prodaje, ali likvidnost neće doći sama od sebe,  pogotova u vrijeme  kada ovo  tržište pravi prve korake, i zato je održavanje likvidnost narodnih obveznica   briga emitenta,  odnosno lica sa kojim emitent  ili Banjalučka berza napravi  ugovor o  održavanju likvidnosti.

Mnogi potencijalni investitori u narodne  obveznice njihovu emisiju baš u ovome trenutku vezuju za navodne  probleme u finansiranju bužeta i  tom dilemom ćemo se baviti u sljedećem tekstu o narodnim obveznicama.

PORICANJE ODGOVORNOSTI

Analize finansijskog tržišta i,ili pojedinačnih hartija od vrijednosti (akcija, trezorskih zapisa, obveznica) na Bife.ba, ne predstavljaju na bilo koji način prijedlog za kupovinu ili prodaju hartija od vrijednosti. Analize ove vrste su samo lični stavovi autora, a ne investiciono savjetovanje ili privatno bankarstvo.